hits

What's next?

Derfor var LinkedIn et smart kjp

"Wow - this shall be interesting" (Adiba Barney, CEO SV Forum)

"Tech's Gang of Four is now Apple, Google, Facebook, ...and Microsoft. Could be 5 with Amazon. Amazing that Microsoft became relevant again" (Vivek Wadhwa, Vice President og Innovation @Singularity University)

"It will be considered a steal three years from now, very smart move" (Christian Lanng, grnder av Tradeshift)

"Microsoft buys LinkedIn for $26B. Which makes me think, what's up Apple?" (Michael Tchong, professor & trendanalytiker)

"LinkedIn will be the first Microsoft product I use in a decade. Smart move to bring new types of audiences" (Martin Varsavsky, Professor @Colombia, grnder av Fon og Prelude, investor)

Dette er noen av de mange kommentarene venner postet i gr etter at Microsoft's oppkjp av LinkedIn ble kjent. Kjpssummen p 217 milliarder kroner - cash (og det alene er verdt merke seg) - er betydelig og gjr dette til Microsoft's strste oppkjp noen sinne, for ikke snakke om en av de aller strste oppkjpene i tech generelt. Dyrt? Ja, summen er svimlende og tilbudet p $196 per aksje er 50% hyere enn dagens aksjekurs, men sammenlignet med LinkedIn's aksjekurs p $270 tidlig i 2015, er ikke dette spesielt dyrt. Som Christian Lanng sier: "Dette vil bli sett p som et kupp om noen f r".

Kanskje burde man ha sett dette komme. Jeg gjorde ikke det, og tydeligvis var jeg ikke alene. Rykter om at Microsoft snuste p Salesforce hadde pgtt en stund, men - boom - s ble LinkedIn en del av Microsoftfamilien, og med det ble de mektige ble enda mektigere. Og det er ogs ganske skummelt. Den makten Microsoft n har skaffet seg over det profesjonelle markedet er enorm, og ikke en gang George Orwell kunne ha forestilt seg dette Big Brother yeblikket. Med LinkedIn's 430++ millioner profesjonelle brukere med fulle profiler, etablerte nettverk, skehistorikk og enorme mengder data har Microsoft skaffet seg den perfekte plattform for bygge videre p og distribuere sine businesstjenester og produkter. Et ekteskap som kobler den profesjonelle skyen med det profesjonelle nettverket. Genialt trekk!   




I sin presentasjon om oppkjpet putter Microsoft selv LinkedIn i kjernen. Det profesjonelle individet er p LinkedIn og kobler seg p alle relevante tjenester derfra. Tettere integrasjon mellom LinkedIn, Office 365 og Skype vil vi nok se snart, for ikke ikke snakke om LinkedIn's oppkjpstjenester som tilbyr opplring (Lynda.com) og nyheter. Og snart ser vi garantert en virtuell assistent som raskt gir deg tilgang p all relevant informasjon om personer du skal treffe. Forestill deg at din virtuelle assistent forteller deg flgende:

"Idag klokken 14 skal du treffe Hans Holms p Grand Cafe. Dere har flere felles connections, hvorav Maria Larsson, Martin Eriksen og Peter Vestby er de dere begge har hyppigst kontakt med. John spiller golf, er fan av Brann, og kom akkurat tilbake fra en reise til Barcelona. Dere studerte begge p BI. John startet i innevrende stilling i 2012, og har tidligere jobbet i flgende selskaper (....). Dere har ikke hatt mter tidligere. Skal jeg sende dagens presentasjon til John? Vil du se p mtehistorikken din med Maria, Martin og Peter?"

Og i bakgrunnen gr analyseverkty som gjr at Microsoft vet mye, mye mer. Nr alle klikkene og skene dine registreres, nr alle personer i ditt nettverk og ditt nettverks nettverk kartlegges, nr aktiviteter i Office registreres, nr din profesjonelle profil utvikles - og spesielt nr alt dette sys sammen i en felles pakke kan man snakke om enorm makt. Makt som kan gjre ditt liv enklere gjennom bedre brukeropplevelser. Makt som kan gjre arbeidsgivers jobb enklere fordi tilgang p detaljert informasjon om bevegelser i organisasjonen blir mulig. Makt som gjr at Microsoft kan selge masse masse mer tjenester og produkter. "Social Selling" kaller de det selv. 

Microsoft gjorde et smart trekk!

Hele dekket om dealen er tilgjengelig her.

Microsoft kjper LinkedIn (og med det eier de oss alle)

Denne s jeg ikke komme! Microsoft kjper LinkedIn for - hold deg fast - $26.2B, eller nesten 220 milliarder norske kroner. Dette er den frste dealen Microsoft's nye CEO Satya Nadella gjr, men i flge han selv har han tenkt p dette lenge:

"What is it that's most needed in todays world? For sure I'm a deep believer in productivity tools and communication tools, because that's what empowers people to be able to be great at their job. But think about taking that and connecting it with a professional network, and really having that entirety of what is your professional life be enhanced. More empowered."

Hva betyr dette for oss forbrukere? I tillegg til levere de mest brukte programvarene globalt gjennom Office pakken, eier Microsoft n Skype, Yammer, LinkedIn og Slideshare (gjennom LinkedIn's oppkjp i 2012) og har med dette nesten alle profesjonelle i sin hule hnd. 

At de vil ta grep for knytte sammen programvare, nettverk og kommunikasjon er det liten tvil om, og med dette oppkjpet posisjonerer de seg ekstremt godt. Med LinkedIn fr Microsoft tilgang p 433 millioner mennesker som (nesten) alle er ressurssterke og potensielle brukere av deres andre tjenester, men viktigere enn det - de fr tilgang p ekstremt verdifull informasjon om alle disse menneskenes karrierer og profesjonelle nettverk, deres skehistorikk p selskaper/jobber/personer, og om alle nye selskaper som blir registrert. Dette fremstr som et ekstremt smart trekk av Microsoft!