hits

mars 2015

De 25 hotteste start-upene i Silicon Valley nå

Business Insider slapp akkurat sin liste over de hotteste oppstartsselskapene i Silicon Valley for øyeblikket. Listen er satt sammen basert på samtaler med investorer, ansatte, journalister og andre, og dekker et bredt spekter.

Av de 52 gründerne involvert i disse selskapene er det kun 7 kvinner. Over 900 millioner dollar (!!!) har blitt investert i disse selskapene alene!


Parenthoods

Parenthoods er det det høres ut som - en foreldreblogg. Best kan denne beskrives som en mobilversjon av mammablogger og foreldreforum der foreldre kan få råd og tips, avtale treff og selge utstyr basert på lokasjon. Selskapet ble startet av Jeni Axline som er den eneste kvinnelige gründeren fra Y Combinator sin Class of 2014.

Nettside: www.parenthoods.co
Funding: $1.3M
Lanseringsdato: August 2014


Product Hunt

Product Hunt er nettsiden som hjelper deg å finne de neste hotte produktene. Hver dag presenteres 20-40 produkter, start-ups, apps og websider, og leserne avgir sine stemmer - ?hot or not?. Siden brukes hyppig av gründere for å teste sine produkter og av investorer.

Nettside: www.producthunt.com
Funding: $7.5M
Lanseringsdato: November 2013


Bannerman

Bannerman lar deg bestille dørvakter til private events on-demand og innen 30 minutter. For $25 per time kommer en sterk mann til bestemt lokasjon - alle sikkerhetsklarerte av FBI og Department of Justice. Burde kunne blir populært blant foreldre når poden skal ha hjemme alene fest.

Nettside: www.getbannerman.com
Funding: $120K
Lanseringsdato: Juni 2014

 
Shyp

Shyp er på mange måter din private postmann. I stedet for å dra på postkontoret selv, lar Shyp deg sende pakkene hjemmefra. Bare ta et bilde av det du ønsker å sende og angi destinasjon (worldwide), og innen minutter kommer en person hjem til deg og henter. Kostnadsstrukturen er enkel: Standard laveste portotakst + $5.

Nettside: www.shyp.com
Funding: $12.1M
Lanseringsdato: Mars 2014


HackerOne

Hos HackerOne kan bedrifter rett og slett leie seg sin egen hacker for å teste sikkerheten til egne systemer. Dessverre nødvendig. HackerOne tar 20% av det hackerne tjener for å identifisere og hjelpe til med å fikse sikkerhetshull.

Nettside: www.hackerone.com
Funding: $9M
Lanseringsdato: Tidlig 2013

Juicero

Dette selskapet skal produsere juice på den friskeste og beste måten noensinne. Hevdes det. De har ikke lansert enda, men det snakkes både om en helt ny type juicepresse, frukt direkte fra trærne og kanskje til og med egne gårder.

Nettside: www.signup.juicero.com
Funding: $120M
Lanseringsdato:


Lumoid

Lumoid er nettsiden som lar deg teste ut wearables, droner, 3D printere og annet før du kjøper. Try before you buy.

Nettside: www.lumoid.com
Funding: Ikke tilgjengelig
Lanseringsdato: Januar 2014

Slack

Slack er en kommunikasjonsapp for bedrifter som har tatt av og vokser organisk og raskt. Med Slack kan en bedrift opprette gruppe chatroom der de kan dele dokumenter og samarbeide online.

Nettside: www.slack.com
Funding: $180M
Lanseringsdato: Februar 2014


Mattermark

Mattermark er en plattform som holder investorer informert og up to date om interessante start-ups. De bruker news, Twitter, SEC filings, CrunchBase, AngelList og mer som kilder. 

Nettside: www.mattermark.com
Funding: $9.9M
Lanseringsdato: Juni 2013


Luxe Valet

Luxe Valet er en ny tjeneste - levert gjennom en app - som parkerer bilen for deg i de store byene. De kan til og med fylle bensin og sørge for vask før du henter den igjen. Start opp appen, si hvor du vil levere og appen tracker deg og stiller med en Luxe sjåfør når du ankommer. Prisen er $5 per time eller $15 per dag.

Nettside: www.luxevalet.com
Funding: $25.5M
Lanseringsdato: Oktober 2014


Casetext

Formålet til dette selskapet er å gjøre advokat- og rettsspråk leselig for alle.

Nettside: www.casetext.com
Funding: $8.8M
Lanseringsdato: Juli 2013


BloomThat

Dette selskapet leverer blomster direkte til mottager innen 90 minutter. Prisen for en bukett starter på $35 inkludert levering. 

Nettside: www.bloomthat.com
Funding: $2.4M
Lanseringsdato: Februar 2013


Gogoro

Dette selskapet er scooterverdenens Tesla. I alle fall hevder de det. Har akkurat lansert etter å ha jobbet i skjul i noen år. 

Nettside: www.gogoro.com
Funding: $300M
Lanseringsdato: Januar 2015


Eero

Eero skal sørge for at du får stabilt wifi i hele hjemmet ditt. Gjennom små bokser der en kobles til modemet og de andre direkte i stikkontakten, hevder selskapet at det skal bli stabilt nett overalt. Pris: $125 for en boks, og $299 for tre. 

Nettside: www.eero.com
Funding: $5M
Lanseringsdato: Februar 2015


Zen99

Zen99 er tjenesten for freelancere i alle felt. Med denne tjenesten får selvstendig næringsdrivende tilgang på finansielle verktøy, mulighet til å estimere skatt, tilgang på helseforsikring m.m.

Nettside: www.tryzen99.com
Funding: $2.6M
Lanseringsdato: August 2014


AltSchool

AltSchool er en ny online plattform som tilbyr barn i alderen barnehage til ungdomskolen nye læremåter, individuelt tilpassede opplegg og mer fokus på child-centered learning enn standard læreplaner. 

Nettside: www.altschool.com
Funding: $33M
Lanseringsdato: April 2013


Guardant Health

Dette selskapet skal la personer teste seg for ulike kreftformer gjennom en enkel blodprøve i samtid. 

Nettside: www.guardanthealth.com
Funding: $90M
Lanseringsdato: Offenliggjorde seg i Februar 2014

 

Happy Home Company

Happy Home Company gir alle huseiere tilgang på Home Managers. Tanken er at mens leietakere har en huseier som er ansvarlig for å fikse ting, må eierne klare dette selv. For $9.90 per måned får du tilgang på hjelp til å skaffe kvalifisert hjelp til det du måtte trenge som er referansesjekket. 

Nettside: www.thehappyhome.co
Funding: Ikke offentlig
Lanseringsdato: Desember 2014

 
Clara Labs

Clara Labs er et AI system som skal opptre som din personlige assistent og skal kunne hjelpe deg med ting som å planlegge møter, holde orden på kalenderen, håndtere innboksen m.m. Første måned er gratis, men deretter vil det koste $200-600 per måned. 

Nettside: www.claralabs.com
Funding: Closer en runde nå
Lanseringsdato: 2014

 
Teespring

Teespring lar alle bli profesjonelle t-skjorte designere. I stedet for å bestille et antall up-front som du ikke vet om vil selge ut, eller bestille en og en til høy enhetskostnad, lar Teespring deg selge nødvendig volum før du en gang trykker den første skjorten. Selskapet håndterer også betaling og shipping til dine kunder. 

Nettside: www.teespring.com
Funding: $56.9M
Lanseringsdato: 2012

Even

Even er en betalingstjeneste for de lavest lønnede som gjerne har ujevne utbetalinger fra uke til uke og der Even tar noe av risikoen og tilbyr sikker stabil ukentlig inntekt. Som en forsikring for de lavest lønnede i et system der NAV ikke finnes.

Nettside: www.whatiseven.com
Funding: $1.5M
Lanseringsdato: Januar 2015  


Checkr

Med alle de nye tjenestene som tilbyr kjøring, varelevering, vasking, handling, parkering m.m. som popper opp i Silicon Valley og USA, er det behov for å gjennomføre bakgrunnssjekker av personene som skal utføre jobbene. Checkr fikser dette. 

Nettside: www.checkr.io
Funding: $9.1M
Lanseringsdato: April 2014

 
Move Loot

Move Loot er som Finn for møbelsalg - bare at de håndterer alt. Henting, annonsering, oppbevaring, salg og frakt. 

Nettside: www.moveloot.com
Funding: $11.8M
Lanseringsdato: Januar 2013

Sendbloom

Sendbloom hjelper selskaper med å effektivisere salg gjennom å hjelpe med forhåndsdefinerte epostkampanjer og oppfølginger av leads. 

Nettside: www.sendbloom.co
Funding: $1.3M
Lanseringsdato: Mai 2013


Le Tote

Le Tote er en abonnementstjeneste for klær. Når du blir medlem fyller du ut et skjema og forteller om din stil, og hver måned får du sendt en boks med klesplagg og tilbehør hjem til deg. Du kan velge å kjøpe gjenstander, eller shippe tilbake alt innholdet og bare ha gleden av å kunne ikle deg nye ting hele tiden. Koster $49 / mnd. 

Nettside: www.letote.com
Funding: $10.6M
Lanseringsdato: August 2012

Silicon Valley er ikke for kvinner


Ellen Pao. Bildet er tatt av Kleiner Perkins 

"Speak up - but don´t talk too much. Light up the room - but don´t overshadow others. Be confident and critical - but not cocky or negative". Sitat: New York Times.

Velmenende råd til kvinner som vil opp og frem er mange, og kronglete. Vi skal alle "lean in" - for å bruke Sheryl Sandberg's ord - men om vi naturlig antar at vi kan ta samme plass som menn blir vi bossy, bitchy, arrogante, usympatiske og krevende. Jeg har blitt kalt alt sammen, og mer. Men - for all del - du må opptre som "en av gutta" for å få innpass. Det er en hårfin balanse som får enhver ung lederkvinne til å føle seg ganske så schizofren i søken etter å finne sin plass, og å finne sin plass når alle heller vil leke med Hans enn med Hanna er jaggu meg ikke lett. Jeg snakker av egne erfaringer.

I Norge er det enda et godt stykke å gå før kvinnelige ledere aksepteres og respekteres på lik linje med menn. I Silicon Valley er det enda lengre. Jeg har sagt det mange ganger før og sier det gjerne igjen - Silicon Valley ligger slik jeg erfarer det 20 år bak Norge fra et likestillingsperspektivet.

Forrige uke startet rettsaken som har ristet tech-verdenen i Silicon Valley. Ellen Pao, i dag CEO i Reddit har saksøkt sin tidligere arbeidsgiver, det høyt respekterte VC selskapet Kleiner Perkins Caufield & Buyers, for $16M fordi hun ikke ble promotert oppover i systemet som følge av kjønnsdiskriminering. Selv om $16M er en solid sum er det for småpenger å regne i Silicon Valley og for Kleiner Perkins. Det som virkelig er oppe til behandling er hvorfor det er så ekstremt få kvinner i lederposisjoner i verdens teknologimetropol.

  • Hvorfor investerer ikke VCs i kvinnelige gründere? Kvinner i Valley mottar mindre enn 5 % av pengene til tross for at de har en 35% høyere avkastning (ROI) enn sammenlignbare selskaper startet av menn.
  • Hvorfor er det nesten ingen kvinnelige partnere i venture capital selskaper? Kun 4% av senior investorene er kvinner.
  • Hvorfor er det kun noen få prosent kvinner i toppledelsene av selskaper?

Silicon Valley er en skikkelig gutteklubb, og for å inkludere kvinnene og øke mangfoldet må det starte med pengene. Investorene i Valley er i all hovedsak hvite menn (94%) som, selv om de hevder at "We don't care about who you are. You could be purple for all we care. We only care about your idea" i praksis er på jakt etter det de kjenner som suksess. Unge college drop-out gutter som har programmert siden barneskolen og studerte ved et av de kjente Ivy League Universitetene før de hoppet av. Mangfold i investeringsprofil og i ansettelser ligger ikke høyt oppe på to do listene hos Venture Capital selskapene.

En venn kunne fortelle meg om at et selskap startet av tre venner fikk følgende beskjed da en VC la en sjekk (ja - vi bruker fortsatt sjekker her borte) på bordet og tilbød seg å investere: "Vi er med, men dere må gi (navn - sistemann av de tre gründerne) sparken. En kvinne passer ikke inn i vår investeringsprofil". En annen kvinnelig gründer jeg kjenner ble invitert til et investeringsmøte til Rosewood hotell i Palo Alto, og fikk beskjed om at vedkommende gjerne deltok i seed-runden hvis hun ble med på rommet en tur. En tredje kvinnelig gründervenninne fra et i dag større selskap i Valley ble ikke invitert med på investorens årlige tur for sine portfolioselskaper. Kun mannlige gründere fikk invitasjon dit.

Saken Ellen Pao versus Kleiner Perkins kan få stor betydning for kvinners posisjon i Silicon Valley fremover. Med flere kvinnelige investorer i Venture Capital selskapene her borte blir det flere kvinnelige gründere som får kapital, og med flere kvinnelige gründere som rollemodeller tørr flere å satse og flere kvinner vil bli ansatte i ledelsene av selskapene.

Men det vil ta tid. Som en av sjefene i Kleiner Perkins sa til en etterforsker: "Kleiner men just happen to feel more comfortable with people who happen to be men"

Og de er dessverre ikke de eneste.

Ellen Pao vitner mandag.

"Voldtekt er hennes skyld"



Denne uken ble BBC dokumentaren India's Daughter sluppet. Filmen omhandler gjengvoldtekten av 23 år gamle medisinstudenten Jyoti Singh Pandey på en buss i New Dehli, India 16 desember 2012. Jyoti, eller Nirbhaya ("fearless") som hun ble kalt for å skjule hennes identitet etter saken ble kjent, ble voldtatt av seks menn på den mest grufulle måte da hun og en kompis var på vei hjem etter en kino en kveld. Mennene slo ned Jyoti's venn og voldtok henne deretter etter tur - selv og med en metallstang - før de kastet henne ut av bussen med innvollene hengene ut.

Dette forteller en av voldtektsmennene selv i dokumentaren, men på en enda mer grafisk måte enn jeg klarer å gjengi. At hun i det hele tatt overlevde og kunne fortelle om dette er et under!

I mitt arbeid med å utvikle teknologi for å øke kvinners sikkerhet fikk denne saken en spesiell plass i mitt liv når den skjedde og i lang tid etterpå. Jeg fulgte med i pressen, ble intervjuet av journalister i India og var glad for å - midt i det forferdelig grusomme som hadde skjedd - se et voksende opprør blant India's unge og kvinner. India's regjering kom også raskt på banen etter større demonstrasjoner og opprør og etablerte et stort fond - Nirbhaya Fund - for å støtte statlige og frivillige initiativer for å øke kvinners sikkerhet. "Nå skjer det en endring," tenkte jeg. Trist fordi det ofte må forferdelige saker til for å pushe ting i gang, men glad for at noe endelig skjedde. Voldtekter skjer hyppig i India, men få kvinner rapporterer det. Denne saken kan forklare hvorfor.

Men... Å se BBC dokumentaren og hvordan India's regjering har bannlyst den, var et slag i magen. Jeg holdt meg for munnen og gråt gjennom mesteparten av de omlag 60 minuttene filmen varer. Både Jyoti's foreldre, forsvarsadvokatene og en av de voldtektsdømte intervjues. Det er sterk kost, og ordene slår imot deg:

  • "Ved voldtekter bør hun ikke kjempe mot. Hun skal være stille og la voldtekten skje"
  • "En jente er langt mer ansvarlig for en voldtekt enn gutten er"
  • "Husarbeid er for jenter. Ikke å gå på diskotek eller barer å gjøre feile ting ikledd feile klær. Omlag 20% av jenter er gode"
  • Folk (menn) har "rett til å lære dem en lekse"

 


Leslee Udwin, kvinnen bak dokumentaren, forteller at mennene gjennom 16 timer med intervjuer ikke viste noen tegn til anger og ingen forståelse for at saken hadde skapt slikt oppstyr. Voldtekter er jo bare noe menn gjør. Noe de har rett til. En av voldtektsmennene kunne fortelle at han hadde voldtatt en fem år gammel jente, og han fnøs av at det var galt: "Hun var en tiggerjente. Hennes liv hadde ingen verdi."

Vi er i 2015 og kvinnedagen er kun noen dager unna. Filmen India's Daughter setter søkelyset på kvinners verdi i et av verdens største land. Hvordan kvinners rolle er ved kjøkkenbenken og hvordan kvinner er menns eiendom. Allerede fra fødsel av har jenter lavere status enn gutter, og dette preger barna gjennom oppveksten. Jyoti's foreldre var en fattig, men også svært moderne familie i så måte. De feiret hennes fødsel på den samme måte som de ville ha feiret en gutt sin, og de gjorde alt for at hun skulle få seg en utdannelse. Men de er dessverre blant de få. Kvinner har ikke noen plass i India, fortelles det i dokumentaren.

Voldtekt og sexism er en av de viktigste kvinnesakene slik jeg ser det, og i likestillingsdebatter må overgrepstematikken tas med. Skaden ved seksuelle overgrep bagatelliseres ofte, og det er en kjent sak at få anmelder. Også i Norge. "Damned if you do and damned if you don't" poengterte en venninne da vi diskuterte dette nylig. "Hun skulle ikke ha kjempet mot!" eller "Hun kjempet ikke mot!" - begge blir brukt som argumenter. Og vi ser det samme i arbeidslivet: "Hun burde ha leaned in mer" - for å bruke Sandberg's uttrykk - eller "Hun var litt for selvsikker". 

Norge er ikke India - heldigvis - men vi har også våre issues hjemme. Voldtektsstatistikken er skremmende og kvinner opplever også her å gis skylden for overgrep. Dokumentaren India's Daughter burde sees av alle. Det kommende kvinneåret ønsker jeg mer fokus på seksualiserte overgrep både hjemme og ute. Idag tenker jeg spesielt på Jyoti og India's kvinner...