hits

mars 2015

De 25 hotteste start-upene i Silicon Valley n

Business Insider slapp akkurat sin liste over de hotteste oppstartsselskapene i Silicon Valley for yeblikket. Listen er satt sammen basert p samtaler med investorer, ansatte, journalister og andre, og dekker et bredt spekter.

Av de 52 grnderne involvert i disse selskapene er det kun 7 kvinner. Over 900 millioner dollar (!!!) har blitt investert i disse selskapene alene!


Parenthoods

Parenthoods er det det hres ut som - en foreldreblogg. Best kan denne beskrives som en mobilversjon av mammablogger og foreldreforum der foreldre kan f rd og tips, avtale treff og selge utstyr basert p lokasjon. Selskapet ble startet av Jeni Axline som er den eneste kvinnelige grnderen fra Y Combinator sin Class of 2014.

Nettside: www.parenthoods.co
Funding: $1.3M
Lanseringsdato: August 2014


Product Hunt

Product Hunt er nettsiden som hjelper deg finne de neste hotte produktene. Hver dag presenteres 20-40 produkter, start-ups, apps og websider, og leserne avgir sine stemmer - ?hot or not?. Siden brukes hyppig av grndere for teste sine produkter og av investorer.

Nettside: www.producthunt.com
Funding: $7.5M
Lanseringsdato: November 2013


Bannerman

Bannerman lar deg bestille drvakter til private events on-demand og innen 30 minutter. For $25 per time kommer en sterk mann til bestemt lokasjon - alle sikkerhetsklarerte av FBI og Department of Justice. Burde kunne blir populrt blant foreldre nr poden skal ha hjemme alene fest.

Nettside: www.getbannerman.com
Funding: $120K
Lanseringsdato: Juni 2014


Shyp

Shyp er p mange mter din private postmann. I stedet for dra p postkontoret selv, lar Shyp deg sende pakkene hjemmefra. Bare ta et bilde av det du nsker sende og angi destinasjon (worldwide), og innen minutter kommer en person hjem til deg og henter. Kostnadsstrukturen er enkel: Standard laveste portotakst + $5.

Nettside: www.shyp.com
Funding: $12.1M
Lanseringsdato: Mars 2014


HackerOne

Hos HackerOne kan bedrifter rett og slett leie seg sin egen hacker for teste sikkerheten til egne systemer. Dessverre ndvendig. HackerOne tar 20% av det hackerne tjener for identifisere og hjelpe til med fikse sikkerhetshull.

Nettside: www.hackerone.com
Funding: $9M
Lanseringsdato: Tidlig 2013

Juicero

Dette selskapet skal produsere juice p den friskeste og beste mten noensinne. Hevdes det. De har ikke lansert enda, men det snakkes bde om en helt ny type juicepresse, frukt direkte fra trrne og kanskje til og med egne grder.

Nettside: www.signup.juicero.com
Funding: $120M
Lanseringsdato:


Lumoid

Lumoid er nettsiden som lar deg teste ut wearables, droner, 3D printere og annet fr du kjper. Try before you buy.

Nettside: www.lumoid.com
Funding: Ikke tilgjengelig
Lanseringsdato: Januar 2014

Slack

Slack er en kommunikasjonsapp for bedrifter som har tatt av og vokser organisk og raskt. Med Slack kan en bedrift opprette gruppe chatroom der de kan dele dokumenter og samarbeide online.

Nettside: www.slack.com
Funding: $180M
Lanseringsdato: Februar 2014


Mattermark

Mattermark er en plattform som holder investorer informert og up to date om interessante start-ups. De bruker news, Twitter, SEC filings, CrunchBase, AngelList og mer som kilder.

Nettside: www.mattermark.com
Funding: $9.9M
Lanseringsdato: Juni 2013


Luxe Valet

Luxe Valet er en ny tjeneste - levert gjennom en app - som parkerer bilen for deg i de store byene. De kan til og med fylle bensin og srge for vask fr du henter den igjen. Start opp appen, si hvor du vil levere og appen tracker deg og stiller med en Luxe sjfr nr du ankommer. Prisen er $5 per time eller $15 per dag.

Nettside: www.luxevalet.com
Funding: $25.5M
Lanseringsdato: Oktober 2014


Casetext

Formlet til dette selskapet er gjre advokat- og rettssprk leselig for alle.

Nettside: www.casetext.com
Funding: $8.8M
Lanseringsdato: Juli 2013


BloomThat

Dette selskapet leverer blomster direkte til mottager innen 90 minutter. Prisen for en bukett starter p $35 inkludert levering.

Nettside: www.bloomthat.com
Funding: $2.4M
Lanseringsdato: Februar 2013


Gogoro

Dette selskapet er scooterverdenens Tesla. I alle fall hevder de det. Har akkurat lansert etter ha jobbet i skjul i noen r.

Nettside: www.gogoro.com
Funding: $300M
Lanseringsdato: Januar 2015


Eero

Eero skal srge for at du fr stabilt wifi i hele hjemmet ditt. Gjennom sm bokser der en kobles til modemet og de andre direkte i stikkontakten, hevder selskapet at det skal bli stabilt nett overalt. Pris: $125 for en boks, og $299 for tre.

Nettside: www.eero.com
Funding: $5M
Lanseringsdato: Februar 2015


Zen99

Zen99 er tjenesten for freelancere i alle felt. Med denne tjenesten fr selvstendig nringsdrivende tilgang p finansielle verkty, mulighet til estimere skatt, tilgang p helseforsikring m.m.

Nettside: www.tryzen99.com
Funding: $2.6M
Lanseringsdato: August 2014


AltSchool

AltSchool er en ny online plattform som tilbyr barn i alderen barnehage til ungdomskolen nye lremter, individuelt tilpassede opplegg og mer fokus p child-centered learning enn standard lreplaner.

Nettside: www.altschool.com
Funding: $33M
Lanseringsdato: April 2013


Guardant Health

Dette selskapet skal la personer teste seg for ulike kreftformer gjennom en enkel blodprve i samtid.

Nettside: www.guardanthealth.com
Funding: $90M
Lanseringsdato: Offenliggjorde seg i Februar 2014

Happy Home Company

Happy Home Company gir alle huseiere tilgang p Home Managers. Tanken er at mens leietakere har en huseier som er ansvarlig for fikse ting, m eierne klare dette selv. For $9.90 per mned fr du tilgang p hjelp til skaffe kvalifisert hjelp til det du mtte trenge som er referansesjekket.

Nettside: www.thehappyhome.co
Funding: Ikke offentlig
Lanseringsdato: Desember 2014


Clara Labs

Clara Labs er et AI system som skal opptre som din personlige assistent og skal kunne hjelpe deg med ting som planlegge mter, holde orden p kalenderen, hndtere innboksen m.m. Frste mned er gratis, men deretter vil det koste $200-600 per mned.

Nettside: www.claralabs.com
Funding: Closer en runde n
Lanseringsdato: 2014


Teespring

Teespring lar alle bli profesjonelle t-skjorte designere. I stedet for bestille et antall up-front som du ikke vet om vil selge ut, eller bestille en og en til hy enhetskostnad, lar Teespring deg selge ndvendig volum fr du en gang trykker den frste skjorten. Selskapet hndterer ogs betaling og shipping til dine kunder.

Nettside: www.teespring.com
Funding: $56.9M
Lanseringsdato: 2012

Even

Even er en betalingstjeneste for de lavest lnnede som gjerne har ujevne utbetalinger fra uke til uke og der Even tar noe av risikoen og tilbyr sikker stabil ukentlig inntekt. Som en forsikring for de lavest lnnede i et system der NAV ikke finnes.

Nettside: www.whatiseven.com
Funding: $1.5M
Lanseringsdato: Januar 2015


Checkr

Med alle de nye tjenestene som tilbyr kjring, varelevering, vasking, handling, parkering m.m. som popper opp i Silicon Valley og USA, er det behov for gjennomfre bakgrunnssjekker av personene som skal utfre jobbene. Checkr fikser dette.

Nettside: www.checkr.io
Funding: $9.1M
Lanseringsdato: April 2014


Move Loot

Move Loot er som Finn for mbelsalg - bare at de hndterer alt. Henting, annonsering, oppbevaring, salg og frakt.

Nettside: www.moveloot.com
Funding: $11.8M
Lanseringsdato: Januar 2013

Sendbloom

Sendbloom hjelper selskaper med effektivisere salg gjennom hjelpe med forhndsdefinerte epostkampanjer og oppflginger av leads.

Nettside: www.sendbloom.co
Funding: $1.3M
Lanseringsdato: Mai 2013


Le Tote

Le Tote er en abonnementstjeneste for klr. Nr du blir medlem fyller du ut et skjema og forteller om din stil, og hver mned fr du sendt en boks med klesplagg og tilbehr hjem til deg. Du kan velge kjpe gjenstander, eller shippe tilbake alt innholdet og bare ha gleden av kunne ikle deg nye ting hele tiden. Koster $49 / mnd.

Nettside: www.letote.com
Funding: $10.6M
Lanseringsdato: August 2012

Silicon Valley er ikke for kvinner


Ellen Pao. Bildet er tatt av Kleiner Perkins

"Speak up - but dont talk too much. Light up the room - but dont overshadow others. Be confident and critical - but not cocky or negative". Sitat: New York Times.

Velmenende rd til kvinner som vil opp og frem er mange, og kronglete. Vi skal alle "lean in" - for bruke Sheryl Sandberg's ord - men om vi naturlig antar at vi kan ta samme plass som menn blir vi bossy, bitchy, arrogante, usympatiske og krevende. Jeg har blitt kalt alt sammen, og mer. Men - for all del - du m opptre som "en av gutta" for f innpass. Det er en hrfin balanse som fr enhver ung lederkvinne til fle seg ganske s schizofren i sken etter finne sin plass, og finne sin plass nr alle heller vil leke med Hans enn med Hannaer jaggu meg ikke lett. Jeg snakker av egne erfaringer.

I Norge er det enda et godt stykke g fr kvinnelige ledere aksepteres og respekteres p lik linje med menn. I Silicon Valley er det enda lengre. Jeg har sagt det mange ganger fr og sier det gjerne igjen - Silicon Valley ligger slik jeg erfarer det 20 r bak Norge fra et likestillingsperspektivet.

Forrige uke startet rettsaken som har ristet tech-verdenen i Silicon Valley. Ellen Pao, i dag CEO i Reddit har sakskt sin tidligere arbeidsgiver, det hyt respekterte VC selskapet Kleiner Perkins Caufield & Buyers, for $16M fordi hun ikke ble promotert oppover i systemet som flge av kjnnsdiskriminering. Selv om $16M er en solid sum er det for smpenger regne i Silicon Valley og for Kleiner Perkins. Det som virkelig er oppe til behandling er hvorfor det er s ekstremt f kvinner i lederposisjoner i verdens teknologimetropol.

  • Hvorfor investerer ikke VCs i kvinnelige grndere? Kvinner i Valley mottar mindre enn 5 % av pengene til tross for at de har en 35% hyere avkastning (ROI) enn sammenlignbare selskaper startet av menn.
  • Hvorfor er det nesten ingen kvinnelige partnere i venture capital selskaper? Kun 4% av senior investorene er kvinner.
  • Hvorfor er det kun noen f prosent kvinner i toppledelsene av selskaper?

Silicon Valley er en skikkelig gutteklubb, og for inkludere kvinnene og ke mangfoldet m det starte med pengene. Investorene i Valley er i all hovedsak hvite menn (94%) som, selv om de hevder at "We don't care about who you are. You could be purple for all we care. We only care about your idea" i praksis er p jakt etter det de kjenner som suksess. Unge college drop-out gutter som har programmert siden barneskolen og studerte ved et av de kjente Ivy League Universitetene fr de hoppet av. Mangfold i investeringsprofil og i ansettelser ligger ikke hyt oppe p to do listene hos Venture Capital selskapene.

En venn kunne fortelle meg om at et selskap startet av tre venner fikk flgende beskjed da en VC la en sjekk (ja - vi bruker fortsatt sjekker her borte) p bordet og tilbd seg investere: "Vi er med, men dere m gi (navn - sistemann av de tre grnderne) sparken. En kvinne passer ikke inn i vr investeringsprofil". En annen kvinnelig grnder jeg kjenner ble invitert til et investeringsmte til Rosewood hotell i Palo Alto, og fikk beskjed om at vedkommende gjerne deltok i seed-runden hvis hun ble med p rommet en tur. En tredje kvinnelig grndervenninne fra et i dag strre selskap i Valley ble ikke invitert med p investorens rlige tur for sine portfolioselskaper. Kun mannlige grndere fikk invitasjon dit.

Saken Ellen Pao versus Kleiner Perkins kan f stor betydning for kvinners posisjon i Silicon Valley fremover. Med flere kvinnelige investorer i Venture Capital selskapene her borte blir det flere kvinnelige grndere som fr kapital, og med flere kvinnelige grndere som rollemodeller trr flere satse og flere kvinner vil bli ansatte i ledelsene av selskapene.

Men det vil ta tid. Som en av sjefene i Kleiner Perkins sa til en etterforsker: "Kleiner men just happen to feel more comfortable with people who happen to be men"

Og de er dessverre ikke de eneste.

Ellen Pao vitner mandag.

"Voldtekt er hennes skyld"



Denne uken ble BBC dokumentaren India's Daughter sluppet. Filmen omhandler gjengvoldtekten av 23 r gamle medisinstudenten Jyoti Singh Pandey p en buss i New Dehli, India 16 desember 2012. Jyoti, eller Nirbhaya ("fearless") som hun ble kalt for skjule hennes identitet etter saken ble kjent, ble voldtatt av seks menn p den mest grufulle mte da hun og en kompis var p vei hjem etter en kino en kveld. Mennene slo ned Jyoti's venn og voldtok henne deretter etter tur - selv og med en metallstang - fr de kastet henne ut av bussen med innvollene hengene ut.

Dette forteller en av voldtektsmennene selv i dokumentaren, men p en enda mer grafisk mte enn jeg klarer gjengi.At hun i det hele tatt overlevde og kunne fortelle om dette er et under!

I mitt arbeid med utvikle teknologi for ke kvinners sikkerhet fikk denne saken en spesiell plass i mitt liv nr den skjedde og i lang tid etterp. Jeg fulgte med i pressen, ble intervjuet av journalister i India og var glad for - midt i det forferdelig grusomme som hadde skjedd - se et voksende opprr blant India's unge og kvinner. India's regjering kom ogs raskt p banen etter strre demonstrasjoner og opprr og etablerte et stort fond - Nirbhaya Fund - for sttte statlige og frivillige initiativer for ke kvinners sikkerhet. "N skjer det en endring," tenkte jeg. Trist fordi det ofte m forferdelige saker til for pushe ting i gang, men glad for at noe endelig skjedde. Voldtekter skjer hyppig i India, men f kvinner rapporterer det. Denne saken kan forklare hvorfor.

Men... se BBC dokumentaren og hvordan India's regjering harbannlyst den, var et slag i magen. Jeg holdt meg for munnen og grt gjennom mesteparten av de omlag 60 minuttene filmen varer. Bde Jyoti's foreldre, forsvarsadvokatene og en av de voldtektsdmte intervjues. Det er sterk kost, og ordene slr imot deg:

  • "Ved voldtekter br hun ikke kjempe mot. Hun skal vre stille og la voldtekten skje"
  • "En jente er langt mer ansvarlig for en voldtekt enn gutten er"
  • "Husarbeid er for jenter. Ikke g p diskotek eller barer gjre feile ting ikledd feile klr. Omlag 20% av jenter er gode"
  • Folk (menn) har "rett til lre dem en lekse"


Leslee Udwin, kvinnen bak dokumentaren, forteller at mennene gjennom 16 timer med intervjuerikke viste noen tegn til angerog ingen forstelse for at saken hadde skapt slikt oppstyr. Voldtekter er jo bare noe menn gjr. Noe de har rett til. En av voldtektsmennene kunne fortelle at han hadde voldtatt en fem r gammel jente, og han fns av at det var galt: "Hun var en tiggerjente. Hennes liv hadde ingen verdi."

Vi er i 2015 og kvinnedagen er kun noen dager unna. Filmen India's Daughter setter skelyset p kvinners verdi i et av verdens strste land. Hvordan kvinners rolle er ved kjkkenbenken og hvordan kvinner er menns eiendom. Allerede fra fdsel av har jenter lavere status enn gutter, og dette preger barna gjennom oppveksten. Jyoti's foreldre var en fattig, men ogs svrt moderne familie i s mte. De feiret hennes fdsel p den samme mte som de ville ha feiret en gutt sin, og de gjorde alt for at hun skulle f seg en utdannelse. Men de er dessverre blant de f. Kvinner har ikke noen plass i India, fortelles det i dokumentaren.

Voldtekt og sexism er en av de viktigste kvinnesakene slik jeg ser det, og i likestillingsdebatter m overgrepstematikken tas med. Skaden ved seksuelle overgrep bagatelliseres ofte, og det er en kjent sak at f anmelder. Ogs i Norge. "Damned if you do and damned if you don't" poengterte en venninne da vi diskuterte dette nylig. "Hun skulle ikke ha kjempet mot!" eller "Hun kjempet ikke mot!" - begge blir brukt som argumenter. Og vi ser det samme i arbeidslivet: "Hun burde ha leaned in mer" - for bruke Sandberg's uttrykk - eller "Hun var litt for selvsikker".

Norge er ikke India - heldigvis - men vi har ogs vre issues hjemme. Voldtektsstatistikken er skremmende og kvinner opplever ogs her gis skylden for overgrep. Dokumentaren India's Daughter burde sees av alle. Det kommende kvinneret nsker jeg mer fokus p seksualiserte overgrep bde hjemme og ute. Idag tenker jeg spesielt p Jyoti og India's kvinner...