hits

februar 2015

Opp av sofaen med apps


Å kunne sitte i sanden kikke på barna som surfer etter en joggetur er helt OK :)


Etter mitt forrige innlegg har jeg fått mange spørsmål om Withings er den eneste appen jeg bruker i treningssammenheng. Svaret er nei. Jeg kombinerer Withings sitt helsesystem (Smart Scale, Activité klokken, blodtrykksmåler etc) med andre tjenester som gjør gåturene morsommere eller sparker meg videre i gang og i form. Dette hjelper meg på min reise fra syk til fit:

Get Running

De første to månedene var det nok for meg å kun gå. En 10.000 stegs gåtur tilsvarer drøyt 8 KM, og i mitt tempo tok det ca 1t 40m. Bare det å gå var utfordrende nok lenge, og jeg slet med smerter i skinnleggene hver dag. Hver gang jeg så personer som løp lett forbi drømte jeg om å gjøre det samme, men hver gang jeg forsøkte satte både smerter i legger og knær samt kondisjonen generelt raskt en stopper. Jeg skjønte at jeg måtte starte veldig forsiktig, og det var da jeg fant Get Running. Denne appen hevder å få deg fra ingen løping til en halvtimes løping i strekk i løpet av 8 uker. 

Konseptet er kjempeenkelt. Start appen og begynn å gå. Hver session varer 30 minutter (det har alle tid til!), og en hyggelig damestemme guider deg på tur. Den første uken består av 5 minutter gange til oppvarming og deretter vekselsvis 1 minutt jogging og 1.5 minutter gange i åtte repitisjoner før du avslutter med 5 minutters gange. Damen heier deg frem og passer på å motivere deg underveis: "Start running in 10 seconds", "You only have 30 seconds of running left", "Run for 10 more seconds". Get Running ønsker at du skal løpe tre ganger i uken, og selve appen er omtrent som et spillebrett der du flytter deg et felt fremover for hver dag du løper, og der hver uke er litt mer utfordrende enn den forrige. Jeg har blitt skikkelig glad i den hyggelige britiske damen som heier meg frem!

Etter å ha gjentatt programmene for både uke 3 og uke 4 noen ganger hver tror jeg det tar noe lengre tid enn 8 uker å komme seg opp på 30 minutter i strekk løping (i alle fall i mitt tilfelle), men appen i seg selv funker som bare det! Dette er en skikkelig nybegynner app som absolutt alle kan oppleve mestring med!



Musikk

Å høre på musikk mens man går eller løper gjør alt mye morsommere. Heldigvis tillater både Get Running og Withings appen (hvis du bruker den som skritteller) at du kjører en musikkapp parallelt.  Det finner masse forskjellige musikktjenester der ute: Beat, Wimp og Spotify er nok de mest brukte. Jeg har laget meg et par spillelister med tempomusikk som jeg får lyst til å danse til, og har alltid musikk på øret når jeg løper med Get Running.

Lydbøker

Lydbøker funker fantastisk bra til lange gåturer. Jeg har valgt å bruke Audible som min tjeneste. Audible er eid av Amazon, og alle lydbøker som er tilgjengelig der er tilgjengelig på her. På mange måter er Audible som en bokklubb. Du velger en plan der du får credits (enten 1-2 i måneden eller 12 eller 24 per år) og hver credit kan byttes i en bok. I tillegg får du New York Times eller Wall Street Journal levert på øret hver dag  gratis. Jeg har valgt New York Times, og å starte dagen med en 50 minutters gåtur kombinert med ferske nyheter er ganske så bra! I tillegg har jeg hørt på en rekke fagbøker som jeg lenge har tenkt at jeg skulle lese men ikke har hatt tid til. Skritt kombinert med bøker og nyheter slår to fluer i en smekk! For 24 credits levert på en gang (på denne måten kan du laste ned bøker når du selv vil og trenger ikke vente en hel måned på neste bok) koster det ca $230. Under $10 per bok!


Skype

To fluer i en smekk slår man også ved å kombinere gåing med telefonsamtaler. Walk-and-talk kaller jeg dagene der jeg snakker meg gjennom turen min. Du har helt sikkert en venn du ikke har snakket med på lenge eller noen telefonsamtaler du må ta - i jobbsammenheng eller på andre måter - og å kombinere skritt med snakking fungerer supert! Siden jeg bor i USA er telefonsamtaler til Norge dyrt. Jeg bruker derfor oftest Skype til å ringe med, men i det siste har jeg også testet ut Facebook sin nye ringefunksjon med stort hell. Imponert over lydkvaliteten!

Familien og venner

Tech kan hjelpe deg i gang, men ingenting er bedre enn familie og venner. Da jeg startet å gå bestemte jeg meg for å bruke beina til alt jeg skulle gjøre. Å gå til butikken og handle smått ofte, gir langt flere skritt enn å kjøre bil og handle stort sjelden. Å følge guttene til skolen eller parken gir både skritt og tempo, og en gåtur med min mann gir hyggelig alenetid.

En gang i løpet av våren hiver jeg meg kanskje med min mann i hans treningsgruppe i parken. To dager i uken følger 10-30 damer (og et par menn) hans Viking Workout opplegg i parken ved siden av skolen. Dette opplegget er ikke for nybegynnere og jeg er ikke i nærheten av å være i god nok form til å være med der enda, men etterhvert.... 


Gåturer kombineres superbra med alenetid med ektefelle eller kjæreste.



Å følge barna til skolen eller parken gir både skritt og tempo. Trikset er å bruke alle anledninger man har til å bevege seg!

 

Hvilke tjenester bruker du?

Jeg er stadig på jakt etter nye apper og tjenester som kan hjelpe meg til å holde skrittene i gang og formen stigende. Hvilke tjenester bruker du?

 

For ordens skyld: Jeg er ikke sponset av verken Get Running, Audible, Skype, Beat eller noen av de andre tjenestene nevnt her.

Fra alvorlig syk til fit med tech

Nye Withings Activité ser ut som en klokke, men er langt mer enn det. Dette er ren helse i et smykke av en duppedings.

 

For et år siden ble jeg alvorlig syk. Gjennom noen måneder hadde jeg følt meg tom og tappet for energi og krefter, og det skulle lite til før jeg ble andpusten. Ikke så rart, tenkte jeg. Som gründer stod selskapet først og jeg bakerst i køen i prioriteringslisten. Det var jobb 24/7, høyt stressnivå, lite søvn og minimalt med bevegelse og trening. Jeg bestilte meg en Nordic Trainer på Amazon for å løse dilemmaet. Med den installert hjemme i garasjen kunne jeg kombinere bevegelse med familien - tenkte jeg. Men så langt kom jeg ikke før jeg måtte rushes til sykehuset. Min mann tok pulsen min etter at jeg hadde gått trappen fra stuen og opp til andre etasje. Den lå på 170, hjertet dunket så hardt at han så det utenpå genseren og jeg hev etter pusten. Noen timer etterpå lå jeg i CT maskinen på Stanford sykehus.
 

18 blodpropper

I løpet av noen få timer ble jeg undersøkt fra topp til tå. CT, EKG, møter med diverse leger og mengder av blodprøver. Diagnosen ble satt raskt: Pulmonary Embolisms (lungeemboli). Ikke en, men mange. Årsak? Kanskje p-pillene, kanskje reisevirksomhet og stillesitting. Trolig en kombinasjon. I følge legene var jeg bare en dag eller to unna et alvorlig hjerteattakk som trolig ville ha tatt livet av meg. Hjertet jobbet allerede på et slikt stressnivå at det ble regnet som kontinuerlig hjerteattakk.

Heldigvis ble blodproppene oppdaget i tide, og gjennom de neste åtte månedene fulgte daglige sprøyter, hyppige undersøkelser, reisestopp, blodregulerende kosthold og gradvis mer og mer fokus på helse.
 

Sjokket

Å bli alvorlig syk setter et støkk i deg. For meg var det et stort sjokk, men med medisiner som gjorde at jeg følte meg friskere raskt prøvde jeg å ignorere sykdommen og hive meg tilbake i jobb. Jeg klarte det nesten ganske lenge, men da en venninne i Young Global Leader nettverket mitt, Priya Haji, døde av det samme få måneder etter at jeg ble syk og etterlot seg to små barn, sank alvoret inn. Helse måtte komme først. Uten helsen i behold kunne jeg ikke utrette noe. Jeg måtte endre prioriteringene i livet kraftig. Enkelt å si, men ufattelig vanskelig å gjøre for en som aldri er syk og gjennom alle år har satt seg selv bakerst. Hvor skulle jeg starte?
 

Helse tech

Som teknologigründer bosatt i Silicon Valley var det naturlig å søke etter teknologi som kunne hjelpe meg på reisen fra syk til fit. Jeg var og er en novise innen trening, og visste at jeg kom til å trenge hjelp for å holde motivasjonen i gang. Kurver, målinger og tall som viste meg at det gikk fremover og holdt tellingen. Et system som ga meg ros for å gjennomføre og pushet meg og holdt meg ansvarlig i forhold til en plan. I tillegg var det viktig med et system for å måle helsen. Jeg skulle trene daglig, men ikke hardere enn hjertet håndterte. Og med redselen etter Priya?s dødsfall godt plantet i magen, ble det ekstra viktig for meg å måle alt jeg kunne måle. Etter å ha snakket med flere rundt meg falt valget på Withings.
 

Withings - det komplette systemet

I sin enkleste form er Withings en app som du gratis kan laste ned på mobiltelefonen din. Appen alene fungerer som en avansert skritteller som utfordrer deg til å gå 10.000 steg hver dag. 10K steg om dagen er anbefalingen fra flere organisasjoner for å bevare helsen, og Withings lager fine grafer som holder track og viser deg hvor nært (eller langt fra) målet du er.


Withings appen følger med på det du gjør. Hvis du kobler på ekstrautstyret får du enda mer nytte av systemet.
 

Appen alene ga meg god motivasjon, og jakten på å nå 10.000 skritt ble fort en viktig del av hverdagen. Hvis man når 10.000 skritt skifter dagens søyle farge til rød (de burde ha valgt grønn tenker jeg), og en komplett rød uke er en deilig følelse. Siden i høst har jeg omtrent daglig lagt ut på en 10.000 stegs gåtur, og bare la det være sagt med en gang: 10K skritt er langt mer enn jeg hadde forestilt meg. Det tar tid, men med en lydbok eller en telefonsamtale på øret kan man kombinere skritt med andre ting.

Men Withings tilbyr langt mer enn en app. Jeg har gått til innkjøp av flere Withings produkter:

  • Smart Body Analyzer: I tillegg til vekt måler denne puls, fettprosent og luftkvalitet. Alle data synkroniseres til appen og hjelper deg med å holde oversikt over tid. For meg var pulsmålingen ekstra viktig.
  • Trådløs blodtrykksmåler: Med denne kan jeg enkelt måle blodtrykket hjemme. Smett den på armen, trykk start og innen få sekunder forteller mobilen deg hva blodtrykket er hva tallene betyr (minst like viktig). Igjen er historikken viktig.
  • Activité: Appen måler det meste men krever at du har mobilen på det for å måle skritt. Med Activite - en ganske lekker klokke - slipper du det, og siden den er vanntett kan den også brukes under våte aktiviteter. Den forstår hvilke aktiviteter du gjennomfører, og analyserer også søvnmønsteret ditt. I tillegg fungerer den som en alarmklokke. Bare still vekkerklokken gjennom Withings appen, og du vekkes av vibrasjon om morgenen. Activité er en relativt kostbar sak og Withings tilbyr en enklere aktivitetsmåler kalt Pulse O2. Selv orker jeg ikke å gå med stygge trackere og den ble liggende i skuffen og til liten nytte, og jubelen var stor hos meg når Withings lanserte Activité.   

Fra syk til frisk

Sparket i gang av alvorlig sykdom og en venninnes dødsfall, er helse fokus nummer en i mitt liv nå. Teknologi kan hjelpe godt for å komme i gang med trening eller måle helsen. Withings gir meg mye av det jeg trenger, men etter hvert som jeg opplever at formen bedrer seg og kroppen er klar for mer introduserer jeg nå mer trening. Skritt byttes gradvis ut med jogging og styrketrening. Kroppen er klar for det nå, og også her finnes det apps som kan hjelpe.

 
En lang gåtur på stranden med musikk på øret og teknologi som måler og hjelper jeg fremover funker fantastisk bra.

 

Sluttnote:
Dette innlegget ikke er sponset av Withings på noen måte. Jeg skriver om Withings fordi jeg selv bruker Withings og daglig har glede av produktene i min reise fra syk til frisk.