hits

februar 2015

Opp av sofaen med apps


kunne sitte i sanden kikke p barna som surfer etter en joggetur er helt OK :)


Etter mitt forrige innlegg har jeg ftt mange sprsml om Withings er den eneste appen jeg bruker i treningssammenheng. Svaret er nei. Jeg kombinerer Withings sitt helsesystem (Smart Scale, Activit klokken, blodtrykksmler etc) med andre tjenester som gjr gturene morsommere eller sparker meg videre i gang og i form. Dette hjelper meg p min reise fra syk til fit:

Get Running

De frste to mnedene var det nok for meg kun g. En 10.000 stegs gtur tilsvarer dryt 8 KM, og i mitt tempo tok det ca 1t 40m. Bare det g var utfordrende nok lenge, og jeg slet med smerter i skinnleggene hver dag. Hver gang jeg s personer som lp lett forbi drmte jeg om gjre det samme, men hver gang jeg forskte satte bde smerter i legger og knr samt kondisjonen generelt raskt en stopper. Jeg skjnte at jeg mtte starte veldig forsiktig, og det var da jeg fant Get Running. Denne appen hevder f deg fra ingen lping til en halvtimes lping i strekk i lpet av 8 uker.

Konseptet er kjempeenkelt. Start appen og begynn g. Hver session varer 30 minutter (det har alle tid til!), og en hyggelig damestemme guider deg p tur. Den frste uken bestr av 5 minutter gange til oppvarming og deretter vekselsvis 1 minutt jogging og 1.5 minutter gange i tte repitisjoner fr du avslutter med 5 minutters gange. Damen heier deg frem og passer p motivere deg underveis: "Start running in 10 seconds", "You only have 30 seconds of running left", "Run for 10 more seconds". Get Running nsker at du skal lpe tre ganger i uken, og selve appen er omtrent som et spillebrett der du flytter deg et felt fremover for hver dag du lper, og der hver uke er litt mer utfordrende enn den forrige. Jeg har blitt skikkelig glad i den hyggelige britiske damen som heier meg frem!

Etter ha gjentatt programmene for bde uke 3 og uke 4 noen ganger hver tror jeg det tar noe lengre tid enn 8 uker komme seg opp p 30 minutter i strekk lping (i alle fall i mitt tilfelle), men appen i seg selv funker som bare det! Dette er en skikkelig nybegynner app som absolutt alle kan oppleve mestring med!



Musikk

hre p musikk mens man gr eller lper gjr alt mye morsommere. Heldigvis tillater bde Get Running og Withings appen (hvis du bruker den som skritteller) at du kjrer en musikkapp parallelt. Det finner masse forskjellige musikktjenester der ute: Beat, Wimp og Spotify er nok de mest brukte. Jeg har laget meg et par spillelister med tempomusikk som jeg fr lyst til danse til, og har alltid musikk p ret nr jeg lper med Get Running.

Lydbker

Lydbker funker fantastisk bra til lange gturer. Jeg har valgt bruke Audible som min tjeneste. Audible er eid av Amazon, og alle lydbker som er tilgjengelig der er tilgjengelig p her. P mange mter er Audible som en bokklubb. Du velger en plan der du fr credits (enten 1-2 i mneden eller 12 eller 24 per r) og hver credit kan byttes i en bok. I tillegg fr du New York Times eller Wall Street Journal levert p rethver daggratis. Jeg har valgt New York Times, og starte dagen med en 50 minutters gtur kombinert med ferske nyheter er ganske s bra! I tillegg har jeg hrt p en rekke fagbker som jeg lenge har tenkt at jeg skulle lese men ikke har hatt tid til. Skritt kombinert med bker og nyheter slr to fluer i en smekk! For 24 credits levert p en gang (p denne mten kan du laste ned bker nr du selv vil og trenger ikke vente en hel mned p neste bok) koster det ca $230. Under $10 per bok!


Skype

To fluer i en smekk slr man ogs ved kombinere ging med telefonsamtaler. Walk-and-talk kaller jeg dagene der jeg snakker meg gjennom turen min. Du har helt sikkert en venn du ikke har snakket med p lenge eller noen telefonsamtaler du m ta - i jobbsammenheng eller p andre mter - og kombinere skritt med snakking fungerer supert! Siden jeg bor i USA er telefonsamtaler til Norge dyrt. Jeg bruker derfor oftest Skype til ringe med, men i det siste har jeg ogs testet ut Facebook sin nye ringefunksjon med stort hell. Imponert over lydkvaliteten!

Familien og venner

Tech kan hjelpe deg i gang, men ingenting er bedre enn familie og venner. Da jeg startet g bestemte jeg meg for bruke beina til alt jeg skulle gjre. g til butikken og handle smtt ofte, gir langt flere skritt enn kjre bil og handle stort sjelden. flge guttene til skolen eller parken gir bde skritt og tempo, og en gtur med min mann gir hyggelig alenetid.

En gang i lpet av vren hiver jeg meg kanskje med min mann i hans treningsgruppe i parken. To dager i uken flger 10-30 damer (og et par menn) hans Viking Workout opplegg i parken ved siden av skolen. Dette opplegget er ikke for nybegynnere og jeg er ikke i nrheten av vre i god nok form til vre med der enda, men etterhvert....


Gturer kombineres superbra med alenetid med ektefelle eller kjreste.



flge barna til skolen eller parken gir bde skritt og tempo. Trikset er bruke alle anledninger man har til bevege seg!

Hvilke tjenester bruker du?

Jeg er stadig p jakt etter nye apper og tjenester som kan hjelpe meg til holde skrittene i gang og formen stigende. Hvilke tjenester bruker du?

For ordens skyld: Jeg er ikke sponset av verken Get Running, Audible, Skype, Beat eller noen av de andre tjenestene nevnt her.

Fra alvorlig syk til fit med tech

Nye Withings Activit ser ut som en klokke, men er langt mer enn det. Dette er ren helse i et smykke av en duppedings.

For et r siden ble jeg alvorlig syk. Gjennom noen mneder hadde jeg flt meg tom og tappet for energi og krefter, og det skulle lite til fr jeg ble andpusten. Ikke s rart, tenkte jeg. Som grnder stod selskapet frst og jeg bakerst i ken i prioriteringslisten. Det var jobb 24/7, hyt stressniv, lite svn og minimalt med bevegelse og trening. Jeg bestilte meg en Nordic Trainer p Amazon for lse dilemmaet. Med den installert hjemme i garasjen kunne jeg kombinere bevegelse med familien - tenkte jeg. Men s langt kom jeg ikke fr jeg mtte rushes til sykehuset. Min mann tok pulsen min etter at jeg hadde gtt trappen fra stuen og opp til andre etasje. Den l p 170, hjertet dunket s hardt at han s det utenp genseren og jeg hev etter pusten. Noen timer etterp l jeg i CT maskinen p Stanford sykehus.

18 blodpropper

I lpet av noen f timer ble jeg underskt fra topp til t. CT, EKG, mter med diverse leger og mengder av blodprver. Diagnosen ble satt raskt: Pulmonary Embolisms (lungeemboli). Ikke en, men mange. rsak? Kanskje p-pillene, kanskje reisevirksomhet og stillesitting. Trolig en kombinasjon. I flge legene var jeg bare en dag eller to unna et alvorlig hjerteattakk som trolig ville ha tatt livet av meg. Hjertet jobbet allerede p et slikt stressniv at det ble regnet som kontinuerlig hjerteattakk.

Heldigvis ble blodproppene oppdaget i tide, og gjennom de neste tte mnedene fulgte daglige spryter, hyppige underskelser, reisestopp, blodregulerende kosthold og gradvis mer og mer fokus p helse.

Sjokket

bli alvorlig syk setter et stkk i deg. For meg var det et stort sjokk, men med medisiner som gjorde at jeg flte meg friskere raskt prvde jeg ignorere sykdommen og hive meg tilbake i jobb. Jeg klarte det nesten ganske lenge, men da en venninne i Young Global Leader nettverket mitt, Priya Haji, dde av det samme f mneder etter at jeg ble syk og etterlot seg to sm barn, sank alvoret inn. Helse mtte komme frst. Uten helsen i behold kunne jeg ikke utrette noe. Jeg mtte endre prioriteringene i livet kraftig. Enkelt si, men ufattelig vanskelig gjre for en som aldri er syk og gjennom alle r har satt seg selv bakerst. Hvor skulle jeg starte?

Helse tech

Som teknologigrnder bosatt i Silicon Valley var det naturlig ske etter teknologi som kunne hjelpe meg p reisen fra syk til fit. Jeg var og er en novise innen trening, og visste at jeg kom til trenge hjelp for holde motivasjonen i gang. Kurver, mlinger og tall som viste meg at det gikk fremover og holdt tellingen. Et system som ga meg ros for gjennomfre og pushet meg og holdt meg ansvarlig i forhold til en plan. I tillegg var det viktig med et system for mle helsen. Jeg skulle trene daglig, men ikke hardere enn hjertet hndterte. Og med redselen etter Priya?s ddsfall godt plantet i magen, ble det ekstra viktig for meg mle alt jeg kunne mle. Etter ha snakket med flere rundt meg falt valget p Withings.

Withings - det komplette systemet

I sin enkleste form er Withings en app som du gratis kan laste ned p mobiltelefonen din. Appen alene fungerer som en avansert skritteller som utfordrer deg til g 10.000 steg hver dag. 10K steg om dagen er anbefalingen fra flere organisasjoner for bevare helsen, og Withings lager fine grafer som holder track og viser deg hvor nrt (eller langt fra) mlet du er.


Withings appen flger med p det du gjr. Hvis du kobler p ekstrautstyret fr du enda mer nytte av systemet.

Appen alene ga meg god motivasjon, og jakten p n 10.000 skritt ble fort en viktig del av hverdagen. Hvis man nr 10.000 skritt skifter dagens syle farge til rd (de burde ha valgt grnn tenker jeg), og en komplett rd uke er en deilig flelse. Siden i hst har jeg omtrent daglig lagt ut p en 10.000 stegs gtur, og bare la det vre sagt med en gang: 10K skritt er langt mer enn jeg hadde forestilt meg. Det tar tid, men med en lydbok eller en telefonsamtale p ret kan man kombinere skritt med andre ting.

Men Withings tilbyr langt mer enn en app. Jeg har gtt til innkjp av flere Withings produkter:

  • Smart Body Analyzer: I tillegg til vekt mler denne puls, fettprosent og luftkvalitet. Alle data synkroniseres til appen og hjelper deg med holde oversikt over tid. For meg var pulsmlingen ekstra viktig.
  • Trdls blodtrykksmler: Med denne kan jeg enkelt mle blodtrykket hjemme. Smett den p armen, trykk start og innen f sekunder forteller mobilen deg hva blodtrykket er hva tallene betyr (minst like viktig). Igjen er historikken viktig.
  • Activit: Appen mler det meste men krever at du har mobilen p det for mle skritt. Med Activite - en ganske lekker klokke - slipper du det, og siden den er vanntett kan den ogs brukes under vte aktiviteter. Den forstr hvilke aktiviteter du gjennomfrer, og analyserer ogs svnmnsteret ditt. I tillegg fungerer den som en alarmklokke. Bare still vekkerklokken gjennom Withings appen, og du vekkes av vibrasjon om morgenen. Activit er en relativt kostbar sak og Withings tilbyr en enklere aktivitetsmler kalt Pulse O2. Selv orker jeg ikke g med stygge trackere og den ble liggende i skuffen og til liten nytte, og jubelen var stor hos meg nr Withings lanserte Activit.

Fra syk til frisk

Sparket i gang av alvorlig sykdom og en venninnes ddsfall, er helse fokus nummer en i mitt liv n. Teknologi kan hjelpe godt for komme i gang med trening eller mle helsen. Withings gir meg mye av det jeg trenger, men etter hvert som jeg opplever at formen bedrer seg og kroppen er klar for mer introduserer jeg n mer trening. Skritt byttes gradvis ut med jogging og styrketrening. Kroppen er klar for det n, og ogs her finnes det apps som kan hjelpe.


En lang gtur p stranden med musikk p ret og teknologi som mler og hjelper jeg fremover funker fantastisk bra.

Sluttnote:
Dette innlegget ikke er sponset av Withings p noen mte. Jeg skriver om Withings fordi jeg selv bruker Withings og daglig har glede av produktene i min reise fra syk til frisk.