hits

Hun har reddet over 200.000 babyer

kommentarer
BUfve-ijqaS


"Lukk øynene dine, og hold en hand åpen foran deg. Forestill deg hva som kan ligge i håndflaten. Et eple? En lommebok? Eller kanskje et liv?"

Slik åpnet Jane Chen sin TED Talk i 2009. Hun var student ved Stanford University, og i en design klasse på skolen ble hun utfordret til å designe et produkt som kunne redde liv i de fattigste deler av verden til brøkdelen av prisen av moderne utstyr. Dette ble starten på en reise som så langt har reddet over 200.000 babyer.

Jane Chen er en av mine gode venninner, og en av mine heltinner. I en serie bloggposter fremover vil jeg skrive om #powerwomen som endrer verden! Kvinner som våger, tørr og gjør en forskjell. Jane er en av disse. En dame som viser vei for oss alle, og som inspirerer meg hver dag. En dame som fikk en utfordring større enn de fleste av oss ville ha turt å ta lenger enn til en tankeprosess, men som har dedikert livet sitt til å redde fortidligfødte barn i de fattigste deler av verden.

Hvert år fødes det over 15 millioner premature babyer, og over 1/3 av disse ser sitt første lys i India. Ofte er de født hjemme med nærmeste sykehus timevis unna, og hvis sykehusene er så heldige at de har moderne kuvøser på plass, står de ofte tomme. Delvis på grunn av mangel på kompetanse, og delvis fordi strøm ikke kan tas som en selvfølge. Prisen på moderne kuvøser er også utenfor rekkevidde for de aller fleste sykehus. $20K per kuvøse gjør dette til et produkt kun de rikeste har tilgang på.

Den største utfordringen til fortidligfødte barn er å regulere kroppstemperaturen. Kuvøsene gjør dette på en god måte, men i mangel av disse legges babyer ofte under varmelamper, lyspærer eller nær brødristere og andre elektriske aparater som kan holde barnet varmt. Temperaturen er verken stabil eller garantert - et strømbrudd kan skje når som helst - og historier om fortidligfødte babyer som regelrett dør av brannskader er ikke uvanlig.



Dette var virkeligheten Jane og teamet møtte da de tok oppgaven fra Stanford med seg ut i den virkelige verden. Hvordan kunne hun utvikle en kuvøse som kostet 1% av det en moderne kuvøse koster, som ikke er avhengig av elektrisitet og som kan brukes av alle? Hun endte opp med å bo i India i fire år. Skal man virkelig forstå og designe et produkt som funker gitt forutsetningene, må man være på plass kontinuerlig, var Jane sin filosofi. Hun observerte, designet, testet, redesignet, utviklet, testet og redesignet - igjen og igjen.

Løsningen ble Embrace - en liten blå sovepose som er langt mer avansert enn den ser ut. I ryggen ligger en high tech matte som kan tas ut og varmes kjapt med varmt vann. Vokselementet inne i matten smelter, og holder en konstant temperatur på 37 grader over opp til seks timer i strekk som gir babyen kontinuerlig riktig temperatur. Elektrisitet er unødvendig, den kan brukes av alle og prisen per Embrace kuvøse er på $20, altså en tusendedel av en moderne kuvøse!



Tidligere i år studerte Jane og jeg ved Harvard sammen. Vi tok et executive program i internasjonal ledelse organisert for Young Global Leaders (YGL) av World Economic Forum. Rundt 70 YGLs fra hele verden var samlet i Boston for dette programmet, og etter at Jane avsluttet en presentasjon om arbeidet sitt reiste en av våre Indiske delegater seg opp og fortalte om hvordan hennes sønn fire år tidligere ble reddet av Embrace. Han var født to måneder for tidlig på landsbygda i India, og uten Embrace hadde ikke gutten hennes overlevd. Serednipity! 



Jeg har kjent Jane gjennom mange år og fått følge med på utviklingen av produkter og selskapet. Det er noe med mennesker som brenner. De gløder så sterkt at det smitter over på alle rundt. De er ledestjerner som lyser opp veien foran seg. Jane er en powerlady som er godt på vei mot målet sitt om å redde en million babyer. For å sørge for at enda flere kan få tilgang på Embrace, har hun nå lansert Lotus Baby - en serie babyprodukter utviklet for vestlige markeder med samme high tech temperaturregulerende egenskaper som Embrace Kuvøsen. Selve kjernen i Lotus Baby modellen er at hvert solgte produkt sponser en Embrace kuvøse til distribusjon i utviklingsland. La oss få disse produktene til Norge og være med på å redde liv! 

Se denne videoen og hør Jane fortelle om reisen med sine egne ord. Dette er en #Powerdame!

1c5yVnDsUF4