hits

Derfor var LinkedIn et smart kjøp

kommentarer

"Wow - this shall be interesting" (Adiba Barney, CEO SV Forum)

"Tech's Gang of Four is now Apple, Google, Facebook, ...and Microsoft. Could be 5 with Amazon. Amazing that Microsoft became relevant again" (Vivek Wadhwa, Vice President og Innovation @Singularity University)

"It will be considered a steal three years from now, very smart move" (Christian Lanng, gründer av Tradeshift)

"Microsoft buys LinkedIn for $26B. Which makes me think, what's up Apple?" (Michael Tchong, professor & trendanalytiker)

"LinkedIn will be the first Microsoft product I use in a decade. Smart move to bring new types of audiences" (Martin Varsavsky, Professor @Colombia, gründer av Fon og Prelude, investor)

Dette er noen av de mange kommentarene venner postet i går etter at Microsoft's oppkjøp av LinkedIn ble kjent. Kjøpssummen på 217 milliarder kroner - cash (og det alene er verdt å merke seg) - er betydelig og gjør dette til Microsoft's største oppkjøp noen sinne, for ikke å snakke om en av de aller største oppkjøpene i tech generelt. Dyrt? Ja, summen er svimlende og tilbudet på $196 per aksje er 50% høyere enn dagens aksjekurs, men sammenlignet med LinkedIn's aksjekurs på $270 tidlig i 2015, er ikke dette spesielt dyrt. Som Christian Lanng sier: "Dette vil bli sett på som et kupp om noen få år".

Kanskje burde man ha sett dette komme. Jeg gjorde ikke det, og tydeligvis var jeg ikke alene. Rykter om at Microsoft snuste på Salesforce hadde pågått en stund, men - boom - så ble LinkedIn en del av Microsoftfamilien, og med det ble de mektige ble enda mektigere. Og det er også ganske skummelt. Den makten Microsoft nå har skaffet seg over det profesjonelle markedet er enorm, og ikke en gang George Orwell kunne ha forestilt seg dette Big Brother øyeblikket. Med LinkedIn's 430++ millioner profesjonelle brukere med fulle profiler, etablerte nettverk, søkehistorikk og enorme mengder data har Microsoft skaffet seg den perfekte plattform for å bygge videre på og distribuere sine businesstjenester og produkter. Et ekteskap som kobler den profesjonelle skyen med det profesjonelle nettverket. Genialt trekk!   




I sin presentasjon om oppkjøpet putter Microsoft selv LinkedIn i kjernen. Det profesjonelle individet er på LinkedIn og kobler seg på alle relevante tjenester derfra. Tettere integrasjon mellom LinkedIn, Office 365 og Skype vil vi nok se snart, for ikke ikke å snakke om LinkedIn's oppkjøpstjenester som tilbyr opplæring (Lynda.com) og nyheter. Og snart ser vi garantert en virtuell assistent som raskt gir deg tilgang på all relevant informasjon om personer du skal treffe. Forestill deg at din virtuelle assistent forteller deg følgende:

"Idag klokken 14 skal du treffe Hans Holmås på Grand Cafe. Dere har flere felles connections, hvorav Maria Larsson, Martin Eriksen og Peter Vestby er de dere begge har hyppigst kontakt med. John spiller golf, er fan av Brann, og kom akkurat tilbake fra en reise til Barcelona. Dere studerte begge på BI. John startet i inneværende stilling i 2012, og har tidligere jobbet i følgende selskaper (....). Dere har ikke hatt møter tidligere. Skal jeg sende dagens presentasjon til John? Vil du se på møtehistorikken din med Maria, Martin og Peter?"

Og i bakgrunnen går analyseverktøy som gjør at Microsoft vet mye, mye mer. Når alle klikkene og søkene dine registreres, når alle personer i ditt nettverk og ditt nettverks nettverk kartlegges, når aktiviteter i Office registreres, når din profesjonelle profil utvikles - og spesielt når alt dette sys sammen i en felles pakke kan man snakke om enorm makt. Makt som kan gjøre ditt liv enklere gjennom bedre brukeropplevelser. Makt som kan gjøre arbeidsgivers jobb enklere fordi tilgang på detaljert informasjon om bevegelser i organisasjonen blir mulig. Makt som gjør at Microsoft kan selge masse masse mer tjenester og produkter. "Social Selling" kaller de det selv. 

Microsoft gjorde et smart trekk!

Hele dekket om dealen er tilgjengelig her.